"Kocham cię" w 104 językach

czyli walentynkowy zestaw dla każdego miłośnika języków

Dawno, dawno temu, w pierwszych miesiącach związku z moją Żoną, obiecałem Jej, że nauczę się mówić "kocham Cię" w 100 różnych językach. Głupio przyznać, ale dotrzymanie słowa zajęło mi ładnych parę lat: wyrobiłem się na parę miesięcy przed ślubem... Dzisiaj spora część tych zwrotów już mi uciekła z pamięci (czas na powtórkę!), ale na komputerze wciąż mam zapisany plik z tabelką, nad której przygotowaniem spędziłem wiele godzin. Pomyślałem, że może przyda się również Wam!

Źródło: Red rose via photopin (license)
Poniżej znajdziesz przejrzaną i uzupełnioną listę. Starałem się zapewnić jak najwyższą jakość wszystkich tłumaczeń, ale nie mogę dać gwarancji, że nie wkradły się tu jakieś błędy (ręczyć mogę zaledwie za parę języków - tych, które sam znam). Jeśli znajdziesz jakieś niedociągnięcia, koniecznie daj mi znać w komentarzach!

Dobrałem przede wszystkim takie języki, do których udało mi się znaleźć w internecie nagranie z wymową. Do niektórych wyrażeń brakuje nagrań, ale większość z nich można całkiem łatwo wymówić na podstawie samego zapisu.

Dodałem też linki do artykułów o poszczególnych językach w Wikipedii. Jestem przekonany, że o niektórych z tych języków nigdy wcześniej nie słyszałeś, więc masz doskonałą okazję, żeby trochę poszerzyć swoją wiedzę :-)

W przypadku języków zapisywanych pismem innym niż łacińskie podaję transliterację lub transkrypcję (raz mniej, raz bardziej profesjonalną). Staraj się jednak nie opierać zbytnio na zapisie graficznym - w miarę możliwości korzystaj z nagrań.

Niektóre języki dokonują rozróżnienia między formami męskimi i żeńskimi. Starałem się zaznaczyć wszystkie takie przypadki. Oto legenda:
Uwaga! Strona może się wyjątkowo długo otwierać (to ze względu na zagnieżdżenie dużej liczby plików dźwiękowych). Przepraszam za ewentualne niedogodności! Jeśli w ciągu 20-30 sekund cała tabelka (104 pozycje) się nie otworzy, spróbuj odświeżyć stronę, powinno pomóc.

Życzę Ci miłej zabawy!

Język“kocham cię”Wymowa
1afrikaansek is lief vir jou
2albańskitë dua
3amharskiእወድሻለሁ (→ K)
ʾəwädəšalähu
እወድሃለሁ (→ M)
ʾəwädəhalähu
4angielskiI love you
5arabski (egipski)بحبك (→ M)
baħibbak
بحبك (→ K)
baħibbik
6asturyjskiquiérote
7azerskimen seni sevirem
8bambaran’ bi fe
9baskijskimaite zaitut
10bengalskiআমি তোমাকে ভালোবাস
āmi tōmākē bhālōbāsa
11białoruskiя цябе кахаю
ja ciabie kachaju
12bułgarskiобичам те
obiczam te
13czeskimiluji tě
14cziczewandimakukonda
15duńskijeg elsker dig
16esperantomi amas vin
17estońskima armastan sind
18farerskieg elski teg
19fińskiminä rakastan sinua
20francuskije t’aime
21gaelicki szkockitha gaol agam ort
22galicyjskiámote
23górnołużyckilubuju će
24grecki (nowogrecki)σ' αγαπώ
s' agapó
25greka klasycznaἘρῶ σου
ero su
26grenlandzkiasavakkit
27gruzińskiმე შენ მიყვარხარ
me szen mihrwarhar
28gudżaratiહું તને પ્રેમ કરુ છુ
huṁ tanē prēma karu chu
29hausaina sonka (→ M)
ina sonki (→ K)
30hawajskialoha wau iā ‘oe
31hebrajskiאני אוהב אותך (M → K)
ani ohev otach
אני אוהבת אותך (K → M)
ani ohevet otcha
32hindiमैं तुमसे प्यार करता हुँ (M →)
majn tumse pjar karta hun
मैं तुमसे प्यार करती हुँ (K →)
majn tumse pjar karti hun
33hiszpańskite quiero
34hmongkuv hlub koj
35idome amoras vu
36indonezyjskiaku cinta padamu
37interlinguaio te ama
38irlandzkitá grá agam ort
39islandzkiég elska þig
40japoński大好き
daisuki
愛してる
ai-shiteru
41jawajskiaku tresnasliramu
42jidyszאיך האָב דיך ליב
ikh hob dikh lib
43kabylskihamlagh kem
44kantoński我爱妳
ngó ōi néi
45kaszubskikòchóm ce
(wym. kłechom ce)
46katalońskit'estimo
47kazachskiмен сені сүйемін
men senni cwyemin
48keczuamunayki
49khmerskiបងស្រលាញ់អូន (M → K)
bong srolanh oun
អូនស្រលាញ់បង (K → M)
oun srolanh bong
50kirgiskiмен сени сүйөм
men seni süjöm
51klingonqamuSHa'
52koreański사랑해
saranghe
53kornijskimy a'th kar
54lingalanalingi yo
55litewskiaš tave myliu
56luksemburskiech hunn dech gäer
57łacinate amo
58łotewskies tevi mīlu
59macedońskiте сакам
60malgaskitiako ianao
61maltańskijien inħobbok
62mandaryński我愛你
wǒ ài nǐ
63mongolskiби чамд хайртай
64nahuatlnimitztlazohtla
65niderlandzkiik hou van je
66niemieckiich liebe dich
67norweski (bokmål)jeg elsker deg
68norweski (nynorsk)eg elskar deg
69oksytańskit’aimi
70ormiańskiես քեզ սիրում եմ
jes kez sirum jem
71papiamentomi ta stima bo
72pasztoزه ستا سره مينه کوم
za la ta sara meena kawom
73perskiدوستت دارم
dustet daram
74portugalskiadoro te
75quenyamelinyë tyë
76rosyjskiя тебя люблю
ja tiebia lublu
77rumuński (mołdawski)te iubesc
78sanskrytत्वयि स्निह्यामि
twaji snihjami
79serbski / chorwacki / bośniackiволим те / volim te
80shonandinokuda
81sindaringen melin
82słowackiľúbim ťa
83słoweńskiljubim te
84solresoldo-re mi-la-si do-mi
85suahilininakupenda
86szwedzkijag älskar dig
87śląskijo ci przaja
88tagalog (filipiński)mahal kita
89tajskiผมรักคุณ (M → K)
pŏm rák kun
ฉันรักคุณ๚ (K → M)
chăn rák kun
90tamilskiநான் உன்னைக் காதலிக்கிறேன்
nān unnaik kātalikkirēn
91teluguనేను నిన్ను ప్రేమిస్తున్నాను
nēnu ninnu prēmistunnānu
92tok pisinmi lavim yu
93toki ponami olin e sina
94tureckiseni seviyorum
95ukraińskiя тебе кохаю
ja tebe kochaju
96uzbeckimen seni sevaman
97volapüklöfob oli
98walijskirwy'n dy garu di
99walońskidji t'veû vol'tî
100węgierskiszeretlek
101wietnamskiem yêu anh (→ M)
anh yêu em (→ K)
102włoskiti amo
103xhosandiya kuthanda
104zachodniofryzyjskiik hâld fan dy
105zulungiyakuthanda

Etykiety: